November 30, 2011

Status

Pagi tadi macam biasa, awal-awal lepas tengok work emails, aku layan fb jap.
Terbaca status seorang rakan.
Menarik.
Mesti ada seorang dua yang akan tersentap dengan status updatenya.
Aku malas nak copy semuanya, nanti aku kena bagi kredit pada tuan empunya status.
So, aku paraphrase sahaja lah ya, nanti orang kata aku memplagiat pulak. (Plagiat ini perkataan BM ke BI ek? Kalau BI aku kena letak italics…hehe)
OK lah, kembali pada status rakan tu.
Dia kata, ada sesetengah dari kita ini, fikir yang kita ini tergolong dalam orang-orang yang baik, jadi kita update status kita dengan status yang sangat Islamik dan mengajak orang lain berbuat kebaikan tapi diri sendiri pun tidak pernah nak menuju ke arah kebaikan.
Fikir balik, aku percaya memang ada orang seperti itu.
Dan fikir balik, aku juga percaya tidak semua orang seperti itu.
Kalau tanya pendapat aku, aku rasa tidak kira sama ada kita nak menuju ke arah kebaikan atau tidak, selagi kita rasa status itu dapat menyedarkan diri kita dan juga orang lain, tidak ada salahnya berkongsi status seperti itu.
Adakah orang baik-baik sahaja yang layak letak status yang baik-baik?
Orang-orang yang tidak berapa baik macam aku ini agak-agaknya layak letak status macam mana ya?
Tapi aku percaya, kawan aku itu bukannnya bermaksud seperti yang aku cakap tadi itu.
Aku percaya, dia letak status macam itu berdasarkan pada pengalaman.
Jadi aku tak sentap pun. Cuma status itu boleh dipertikaikan.
Sama lah macam status yang orang kata sebagai humblebrag…
Korang pernah letak status humblebrag?


No comments:

Post a Comment