November 28, 2011

Permulaan

Tiba-tiba hari ini aku rasa macam rajin nak menulis.
Macam nak start balik tulis blog.
Bukannya tak pernah tulis blog.
Tapi selalunya hangat-hangat tahi ayam.
Blog melambak-lambak.
Tapi akhirnya jadi projek terbengkalai.
Aku dari dulu memang suka menulis.
Masa sekolah menengah.
Pernah juga berangan-angan nak jadi penulis.
Ingat lagi masa tingkatan 1 (ke tingkatan 2?).
Ada pertandingan menulis cerpen Hari Kemerdekaan.
Excited gila nak menulis.
Dah selesai menulis, pergi submit.
Bila keputusan nak diumumkan masa perhimpunan, rasa gelabah semacam.
Teringat ada kata orang, kalau rasa gelabah tu, mungkin boleh menang.
Tapi masa tu bukan rezeki aku.
Rezeki orang lain.
Aku telan air liur je.
Tapi masa tu tak kenal erti putus asa.
Menulis tetap menjadi kesukaan aku.
Sampai pernah aku jadi pujian cikgu BM kelas aku.
Dulu masa mula-mula tulis blog, tak tahu nak guna BM ke BI.
Nak guna BI sebab konon ada appeal to mass audience.
Tapi BI aku pun macam telur separuh masak je.
Akhirnya blog tu pun terbengkalai.
Ada lah lagi beberapa blog yang aku tulis.
Tapi entah ke mana perginya, aku pun tak tahu.
Dan tiba-tiba hari ini aku rasa macam rajin nak menulis.
Menulis pasal apa?
Orang lain ada agenda.
Orang lain ada tujuan.
Orang lain ada isu.
Aku rasa aku pun ada semua itu.
Aku rasa lah.
Aku nak cerita pasal apa-apa saja sehingga 3 tahun akan datang.
Kenapa 3 tahun?
Sebab aku ada agenda, tujuan dan isu. 

2 comments: